Meditācija, mandarīni un SPA - Personības pilnveidošanas centrs
  • +37167292808
  • +37128336927

Vai mums vajag vairāk laika? Jeb mums ir jābūt disciplinētākiem, izmantojot to laiku, kas mums ir? Kerijs Džonsons

Meditācija, mandarīni un SPA

12.03.2012 Lauma Lūse-Kreicberga
Konsultē Personības pilnveidošanas centra direktore,
personīgās meistarības trenere Indra Melbārde

Kādu dienu nolēmu apstāties savā dzīvēs skrējienā un iemācīties meditēt. Taču plašājā piedāvājumā momentā apjuku, sāku stresot, domu karuselis atgriezās un beigās sanāca vien „čiks”. Kā tad īsti nomierināt prātu?

Publicēts:
Žurnāls „UNA” 2012. gada marts.

Tavs domu ātrgaitas autoceļš
Kāda sieviete reiz teica, ka viņas domāšana esot salīdzināma ar sešu joslu ātrgaitas autoceļu. Kaut kā gribējās iebilst, ka mana „šoseja” ir daudz platāka. Domas šaudās kā satrakojušies putni, kas visi vēlas nonākt vienā ligzdā, respektīvi – manā galvā. Tās cīnās ik sekundi, un ik mirkli kāda izrādās spēcīgāka un paspēj nogrūst citu, bet jau nākamajā mirklī kāda cita doma caur adatas aci atrod ceļu manā pārlādētajā galvā. Ikdienā mēs (un sievietēm tas ir raksturīgi!) esam pieradušas paralēli domāt simtiem domu – „vai bērnam skolā viss ir labi?”, „ak, mans Dievs, pēc pusstundas projektam jābūt gatavam!”, „kur ir palikusi tā atslēga?”, „kā lai nopelna vairāk naudas?”, „jāatzvana tētim”, „jāapsveic dzimšanas dienā mamma”, „jāizkustās, sasodīts – nevar sakoncentrēties!” Un kad beidzot šis ņudzeklis draud izjaukt manu dzīvi, pārlādētajā galvā mēģina iespraukties vēl viena uzstājīga doma – „Apstājies!” Kā, traucoties pa ātrgaitas šoseju, vismaz vienā joslā ieviest kārtību?

Kā lai neko nedara?
90% gadījumu domas rodas pašas no sevis, tās nav iespējams kontrolēt, un tieši meditācija ļauj tās apturēt. Medatīva domāšana atšķiras no parastas domāšanas, jo mēs neskrienam uz priekšu, vērtējam dziļāk, redzam kopsakarības un domājam harmoniskāk. Pirmie pamatsoļi meditācijā ir nomierināšanās un koncentrēšanās, lai iegūtu mieru un ar laiku sasniegtu īstās meditācijas piedzīvojumu. „Man patīk doma – kad lūdzamies, tad mēs runājam ar Dievu. Kad meditējam, Dievs runā ar mums,” saka Indra Melbārde. Viņa novērojusi, ka pārsvarā gandrīz visiem nepieciešams laiks, lai nonāktu līdz meditācijas brīnumam, dziļākam pārdzīvojumam. Diemžēl daudzām no mums sākumā var rasties vilšanās, jo, izrādās, arī meditācija ir darbs, vajadzīga piepūle, turklāt visgrūtākais – iemācīties nedarīt neko! „Un vispār, es taču teicu – man nav laika! Kur lai vēl atrodu tās piecas minūtes?” – tu iebilsti, taču ceļš uz meditāciju ir savas komforta zonas pārvarēšana un izkāpšana no ierastām čībām. Turklāt kā saldais ēdiens nāk atziņa, ka meditācija sniedz lielu brīvību, varu pār savu prātu un domām. „Man patīk salīdzināt meditāciju ar milzīgu okeānu – tu vispirms mēģini noturēties virs ūdens, tad sāc mācīties peldēt, un tikai ar laiku iemācies nokļūt okeāna dzīlēs, kur vari baudīt īstās pērles,” norāda Indra Melbārde.
Vai zināji, ka mediatīvā stāvoklī dienas laikā mēs ieejam pat vairākas reizes? Vairums no mums, pat nedomājot, ka tā ir meditācija, atradušas veidu, kā atslēgties no pasaules – kādai tā ir kafijas baudīšana, kādai tas ir SPA, kādai – dziedāšana korī. Šie rituāli ļauj noskaņoties un saņemt enerģiju, taču īstā meditācija ir bez baudvielām. Īstā meditācija dod enerģiju pati par sevi, tā nav izmērāma SPA stundās un izdzertajās kafijas krūzītēs.

Nu kā lai neapjūk?
Indra Melbārde norāda: „Esi uzmanīga, ja kāds saka, ka tikai šī ir vienīgā un pareizā meditācija, jo meditācijas daudzveidība ir milzīga”. Meditācija var būt ar mērķi (pirms meditēšanas izvirzu sev jautājumu vai uzdevumu) vai bez mērķa (raksturīgs budismam). Meditēt var vienatnē vai domubiedru grupā, kur ir daudz cilvēku. Ir statiskās meditācijas (sēdus vai guļus stāvoklī) un dinamiskās (ejot, skrienot, dejojot). Ir kritstīgās meditācijas (piemēram, Jura Rubeņa Elijas mājā), ar austrumu mācībām saistītās, kā arī laicīgās meditācijas, kur galvenais mērķis ir sakārtot domas un nomierināties. Meditācija var notikt mājās, baznīcā, templī, dabā – jebkur. Ir meditācijas, kas notiek absolūtā klusumā, ir tādas, kur skan mūzika, dabas vai gongu skaņas, un ir tādas, kas notiek balss pavadījumā (Vai nu klātienē vai ierakstā. Nelielas meditācijas vari noklausīties Personības pilnveidošanas centra mājaslapā www.nlpcentrs.lv, sadaļā Interesanti). Un šeit pieminētā meditāciju dažādība nebūt nav pilnīga! Nu kā lai neapjūk!? Indra Melbārde iesaka meklēt savu ceļu. Pirmkārt, jau grāmatnīcās nopērkama attiecīgā literatūra, vari apjautāties draugu un paziņu lokā, ko viņi izmēģinājuši un atzinuši par labu esam. „Taču es tomēr iesaku darīt! Tas nozīmē – sākt meditēt. Turklāt pamēģināt vismaz trīs dažādus meditāciju veidus, lai atrastu savu skolotāju. Iespēju meditēt ir ļoti daudz! Pareizā ir tā, ko atradīsi ar sirdi. Turklāt iesaku meklēt vietas, kur iesācējam tiek veikts izskaidrošanas process.” Un tomēr – kamēr neesmu atradusi savu meditāciju, ar ko man vispār sākt? „Vispirms jāiemācās koncentrēt domas un nomierināt prātu. To ikviens var darīt individuāli. Iesākumā der atrast kaut piecas desmit minūtes vienkāršiem vingrinājumiem. Ja jau sākumā uzstādīsi mērķi meditēt stundu, tas var likties apgrūtinoši un nepatīkami. Turklāt esi pacietīga! Jo meditācijas pārdzīvojums neatnāk bez pūlēm. Lai cik paradoksāli tas skanētu – tās lielākās grūtības ir nekā nedarīšana. Taču ar laiku izveidojas labas iemaņas viegli uzsākt meditāciju jebkurā vietā. Uzskatu, ka latvietim nav jābrauc uz Tibetu un Indiju, lai iemācītos meditēt, jo enerģētiski Latvijā ir ļoti daudz stipru vietu, kur to darīt. No otras puses – bieži vien šāda aizbraukšana ir veids, kā cilvēkam izrauties no steigas, jo ikdienā mēs bieži vien atrodam daudz attaisnojumu, lai nemeditētu,” uzskata speciāliste.

Meditācijā bez meditēšanas nekas nenotiks! Sākumā var tracināt, ka nekas nenotiek. Bet nekam arī nav jānotiek! Ar laiku pie tā pierod. Super – es atkal neko nedarīšu!

3 vieglas „meditācijas”

I Apskati, izpēti, sajūti!
jeb apzināšanās vingrinājumi

Mandarīna efekts. Ar šī vingrinājuma palīdzību mēs mācamies apzināties šo brīdi un to, ko pašlaik darām. Piemēram, piecas līdz desmit minūtes ēdam mandarīnu. Vispirms izpēti, kāds izskatās mandarīns, pievērs uzmanību, kā tu to nolobi, ar kuru roku tu to dari, sajūti mandarīna smaržu, vēro, kā tu atdali daiviņas. Dzirdi, kā sulīgās daiviņas atdalās cita no citas tavos pirkstos. Izgaršo, kad mandarīns ir mutē, izbaudi to! Vissvarīgākais – šo it kā parasto nodarbi darīt ļoti lēni un koncentrējoties tikai uz augli un savām sajūtām.
Atrodi savējo! Oranžā augļa vietā var būt konfekte vai kāds cits gardums. Tu vari vērot sveces liesmu vai nelielu priekšmetu, piemēram, zīmuli un ilgstoši koncentrēt uzmanību uz to, kārtīgi to izpētot. Tu vari lēni un apzināti pastaigāties pa parku, vērot dabu, sarmu, skatīties, kā vējš kustina zaru, vienkārši vērot, kā līst lietus, koncentrēt uzmanību tikai uz lietu. Vai zināji, ka arī SPA var kļūt par tavu pirmo klasi meditācijā? Burbuļvannā tu vari nevis čalot ar draudzenēm, bet piecas līdz desmit minūtes koncentrēti vērot burbuļus. Dari to viegli, ar prieku. Paslavē sevi, ja izdodas 5 minūtes visu savu uzmanības enerģiju veltīt tikai ūdens burbuļiem. Starp citu, tas ir viens no vieglākajiem un patīkamākajiem apzinātības un prāta koncentrēšanas vingrinājumiem.
Ko iegūsi? Ik dienu koncentrējot uzmanību, mēs iemācāmies baudīt ik brīdi, būt „šeit un tagad”. Kā zināms, vairums cilvēku dzīvo ar domām par pagātni vai nākotni – apsveram, kas ir jāizdara, kas jāpaspēj, izvirzam mērķi, traucamies uz priekšu un bieži vien paskrienam garām šim mirklim, arī izvirzītajam mērķim, jo ir taču vēl citi mērķi. Dzīve paliek it kā… neizdzīvota, nesajusta. Meditējot, ar laiku tu iemācīsies izbaudīt gan tēju, gan konfekti, gan sarunu, gan dzīvi. Jo tikai šis brīdis ir īstā dzīve, nevis tā, kas būs. Koncentrējoties tu iegūsti prasmi baudīt dzīvi, sajust savas dzīves kvalitāti. Un šīs ir pirmās iemaņas koncentrēt savu prātu ir ceļš uz meditāciju.

Sākt ceļu uz meditāciju ar lēnu un apzinātu mandarīna baudīšanu, ir viens no patīkamakājiem veidiem, jo mērķis ir iemācīties koncentrēties, nomierināt prātu un atlaist visas paralēlās domas.

II Elpo!
jeb vienkārši elpošanas vingrinājumi lai koncentrētos

Katru dienu šim vingrinājumam velti desmit minūtes – relaksējies un aizver acis, jo tad būs vieglāk koncentrēties uz elpošanu (kad acis ir vaļā, tad prāts sāk analizēt apkārt redzamo). Sajūti, kā gaiss ieplūst caur nāsīm un izplūst, koncentrē uzmanību uz ieelpu, un tad „izpēti” izelpu. Pievērs uzmanību brīdim starp ieelpu un izelpu. Lai padarītu šo procesu interesantāku, vari skaitīt – ieelpa, viens, izelpa, divi, ieelpa, trīs, izelpa, četri. Iesākumā pietiek, ja skaiti līdz desmit. Un tad sāc skaitīšanu no jauna. Skaiti savu elpu no jauna arī tad, ja pamani, ka parādījušas blakus domas. Un paslavē sevi, ja bez liekām domām sasniedz desmit!
Ko iegūsi? Meditācija ir svarīgi izslēgt blakus domas, šis vingrinājums palīdz šajā ceļā, jo sašaurina tavu domāšanu tikai uz elpošanu.

III Iedomājies!
jeb domu attīrīšanas vingrinājums

Apsēdies ērti, atvērtā pozā (ne kājas, ne rokas nav sakrustotas un plaukstas vērstas uz augšu), aizver acis un kādu brīdi koncentrējies uz elpošanu. Tad iztēlojies, ka izstieptas rokas augstumā virs tavas galvas griežas gaismas rats. Pievērs uzmanību tā krāsai. Iedomājies, ka tas lēnām tuvojas tavai galvai, tu jūti tā temperatūru. Un ļauj tam pamazām ierotēt sevī, izjūti, kā tas, lēnām griežoties, slīd pa ķermeni un savāc sevī dienas nogurumu, dusmas, bēdas, savāc visu slikto. Un iedomājies, kā šis gaismas rats ar visām negācijām aizrotē zemē. Sajūti, kā jūties pirms un pēc tam. Tad apskaties atkal virs galvas, un ieraugi vēl vienu gaismas ratu, un tieši tāpat ļauj ierotēt tam tevī, un jūti, kā tas savāc visas mazās negāciju drumstaliņas, kas vēl palikušas, un tieši tāpat visu aiznes prom. Vari sagaidīt vēl trešo gaismas ratu, kas atnes enerģiju un piepilda ar to tavu ķermeni .
Ko iegūsi? Citas sajūtas, enerģijas pieplūdumu. Kamēr tas ir uzrakstīts papīra, šķiet, ka tās ir tikai tukšas iedomas, taču meditācija ir kas tāds, kas ir jādara. Un, ja sajutīsi patīkamas emocijas šis, lai vingrinājums kļūst par pirmo tavas garīgās higiēnas pasākumu.

Sāc meditēt ik dienu!

  • Uzsāc meditāciju. Meditācija ir kā tilts starp apziņu un zemaziņu, tā ir pāreja no ikdienas, tāpēc parūpējies, lai tavs telefons ir izslēgts un apkātējie netraucē. Ar laiku tu apgūsi prasmi viegli atslābināties – būs nepieciešamas vien pāris sekundes vai pāris minūtes, lai to izdarītu, turklāt to varēsi darīt pat cilvēkiem vispārpildītākajā vietā.
  • Vienā un tajā pašā laikā. Regularitāte ir atslēgas vārds uz meditāciju. Turklāt katru dienu. Ideāli – ja vienā un tajā pašā laikā.
  • No rīta. Iesākumā labāk to darīt no rīta. Ja pēc meditācijas izjūt fizisko spēku pieplūdumu, tad ieteicams to turpināt veikt no rīta. Bet, ja gluži pretēji – izjūti atslābumu, tad tavējās ir vakara puses.
  • Sēdus. Ieteicams sākt ar sēdus stāvokli (ja vari – sēdi lotosa pozā, taču, ja nekad to neesi darījusi – nelokies piecos līkumos, jo, sēžot diskomfortā, sasniegt laimi, būs neiespējami). Vari sēdēt uz krēsla ar taisnu muguru un atvērtu pozu (lai nav sakrustotas rokas un kājas, turklāt plaukstas vērstas uz augšu).
  • Acis ciet! Iesākumā acis labāk aizvērt (lai gan ir meditācijas veidi, kas to neiesaka), jo tas palīdz koncentrēt domas.
  • Elpo! Atslābini ķermeni un elpo caur degunu.
  • Klusums vai liega mūzika. Meditācijas mūzikas piedāvājums ir ārkārtīgi plašs, katram jāatrod savējā.
  • Vislabāk puskrēsla. Vēlams izslēgt elektrisko gaismu. Iededz sveci. Ar daudzām svecēm neaizraujies, tās sadedzina skābekli. Turklāt svarīgi izvēdināt telpu.
  • Ērts apģērbs. Vēlams – no dabiska materiāla.
  • Pabeidz meditāciju. Pēc meditācijas izstaipies, apskaties visapkārt un lēnām atgriezies realitātē.

VISSVARĪGĀKAIS! Vēlme meditēt un turklāt darīt to regulāri.

Tava laime, tava veselība
Nosaukt visus meditācijas ieguvumus nav pat iespējams! Taču īsumā – tu pēc meditācijas jutīsies mierīgāka, līdzsvarotāka un sakārtotāka, un arī daudz vairāk spēsi izdarīt. Meditācijas laikā nomierinās elpošana un prāts, līdz ar to nomierinās arī ķermenis un atslābinās muskulatūra. Emocionāli bieži parādās laimes sajūta, jo esi apstājusies savā skrējienā, paaugstinās pašvērtējums, zemapziņa attīrās no negatīvām domām, var būt atklāsmes un atbildes uz iepriekš uzdotiem jautājumiem. Meditācija atraisa radošo potenciālu un attīsta intuīciju, kā arī palielinās noturīgums pret psihosomatiskām slimībām. Uzlabojas atmiņa un koncentrēšanās spējas, tāpēc ir vieglāk mācīties. Ne mazāk svarīgi – ar meditācijas palīdzību tu vari iemācīties arī realizēt savus dzīves mērķus. Un ar baudu dzīvot savu dzīvi. Viegli.
 

Citi raksti

  • Kā distancēties no emocijām

    Dažkārt esam nesavaldīgas, sakām visu, kas uz mēles, skaļā balsī un uzreiz, nepadomājot par sekām. Kā gan tik sievišķīgām būtnēm, kādas mēs visas esam, jebkad iemācīties kontrolēt savas emocijas? Bet tas ir iespējams!

  • Zaļā gaisma Sapņotājai

    Sapņotāja ir katrā no mums, tikai ir vēl arī citi personāži, kas viņu pabīda maliņā – Reāliste un Kritiķe. Kā neļaut šīm divām haizivīm apēst sapņus?

  • Ķermenis jūsu garīgās pasaules skatuve

    Domājot pozitīvi, galvas smadzenēs vairojas laimes hormoni, dzīves kvalitāte, sokas darbos, attiecībās, rodas konstruktīvas idejas, nostiprinās imūnā sistēma, bet bailes, dusmas, aizvainojums spiež uz mugurkaulu – ķermenis saliecas Kvazimodo pozā, tiek bloķēti enerģētiski svarīgi punkti un sākas virkne veselības problēmu. Viss galvā!

  • Meditācija, mandarīni un SPA

    Kādu dienu nolēmu apstāties savā dzīvēs skrējienā un iemācīties meditēt. Taču plašājā piedāvājumā momentā apjuku, sāku stresot, domu karuselis atgriezās un beigās sanāca vien „čiks”. Kā tad īsti nomierināt prātu?

  • Kad sapņi piepildās

    Indra Melbārde, Personības pilnveidošanas centra direktore, sertificēta NLP trenere, praktizējošs koučs, ir apbrīnojami zinātkāra sieviete. Ne velti sarunu ar Indru publicējam jaunā gada sākumā, jo viņa iedvesmo un pierāda, ka sieviete var mainīt savu dzīvi pati!

Mūsu klienti