Meditācija prāta un sirds mieram - Personības pilnveidošanas centrs
  • +37167292808
  • +37128336927

Ja tu domā, ka izglītība izmaksā dārgi, padomā, cik maksā izglītības trūkums. Pēteris F.Drakers

Meditācija prāta un sirds mieram

28.02.2016 Indra Ozoliņa
Konsultē Indra Melbārde

Cik gan nav dzirdēts, ka neprasme sadzīvot ar stresu un ļaušanās negatīvām emocijām laika gaitā noved pie dažādām slimībām. Savaldīt nevajadzīgas uzmācīgas domas un vairot iekšējo mieru ir iespējams apgūstot meditāciju.

Publicēts:
Žurnāls “Praktiskais Latvietis”, 2016. gada februāris

Kādreiz neapzināti meditējis ir ikviens, piemēram, klausoties labu koncertu vai mazgājot traukus,  taču prasmi meditēt iespējams attīstīt arī apzināti.

Arvien populārāki kļūst meditācijas retrīti, kuros cilvēki trenējas būt tikai ar sevi un savām domām vairākas dienas, un šajā laikā ar pārējiem nenotiek nekāda komunikācija.

Manuprāt, meditācija par modes lietu kļuva pirms vairākiem gadiem, kad iznāca Elizabetes Gilbertas romāns “Ēd, lūdzies, mīli”, kura otrā daļa ir veltīta meditācijai. Pēdējā laikā tai pievēršas arvien vairāk cilvēku, jo saņemam pārāk daudz informācijas un meditācija kā garīgās higiēnas instruments palīdz smadzenēm atpūsties un sakārtot savu iekšējo pasauli, – domā “Personības pilnveidošanas centra” vadītāja, meditācijas skolotāja Indra Melbārde.

 

Ietekmē gan ķermeni, gan garu

Kā stāsta Indra Melbārde, reiz kāda sieviete, atnākot uz meditācijas nodarbībām, teikusi, ka ieradusies tādēļ, ka viņas smadzenes ir kā sešu joslu autoceļš, kur domas skrien mežonīgā un neapturamā ātrumā.

Ķermenis un apziņa ir viena veseluma divas daļas, tādēļ, ietekmējot vienu, mainās arī otra.

Lai sāktu meditēt, nepieciešama prasme koncentrēties. Meditācijas laikā, sākot domāt lēnāk, atslābst arī ķermenis – palēninās sirdsdarbība un elpošana, pazeminās muskuļu tonuss un asinsspiediens. Sākumā, samazinoties asinsspiedienam, var nedaudz reibt galva un vajadzība klepot, taču vairumam cilvēku ir  patīkamas sajūtas un pārmaiņas. Dažas no tām jūtamas uzreiz, bet citas iestājas pēc ilgāka laika – uzlabojas atmiņa un koncentrēšanās spējas, pieaug enerģija un radošās spējas, pārņem miera sajūta. Varbūt izklausās paradoksāli, taču, iemācoties dzīvot lēnāk, iespējams izdarīt vairāk.

Meditāciju var apgūt patstāvīgi pēc informācijas grāmatās un internetā, taču tā kā parasti par šo procesu rodas dažādi jautājumi,  sākumā ieteicams atrast skolotāju. Kā liecina Indras Melbārdes pieredze, ikviens spēj iemācīties meditēt, praktizējot katru dienu vismaz trīs nedēļas. Protams, to var darīt arī retāk, bet tad nebūs tik labi rezultāti. Meditējot kopā ar citiem, parasti rodas lielāka enerģija, ir iespēja dalīties ar savām atklāsmēm, uzzināt citu cilvēku pieredzi.

Sākot meditēt, nevajadzētu no šī procesa neko īpašu gaidīt, vienkārši ļauties, pieņemt par labu jebkuras sajūtas un atklāsmes. Lai iemācītos meditēt, ir jābūt pacietīgiem un sākumā sevi mazliet jāpiespiež koncentrēties ilgāk, nekā ierasts. Kad apgūtas pamatprasmes, atliek meklēt sev vispieņemāko no daudzajiem meditācijas veidiem.  

 

Kā meditēt iesācējam

Ne katram ir iespēja nodrošināt meditēšanai ideālus apstākļus, tādēļ būs labi, ja sākumā , iespēju robežās  pielāgojamies  apkārtējai videi.  Svarīgi, lai netrūktu svaiga gaisa, lai vieta būtu sakopta. Vislabāk meditēt dabiskā gaismā vai puskrēslā. Var iedegt  sveci, nav vēlams aizrauties ar lielu sveču daudzumu un smaržkociņiem.

Par vispiemērotāko meditēšanas laiku uzskata agru rītu – ap pieciem, sešiem. Ja dzīves ritms to nepieļauj, to var darīt citā laikā, kad pusstundu iespējams izslēgt tālruni un veltīt laiku tikai sev. Ideālajā variantā noderīgi meditēt  katru dienu vienā un tajā pašā laikā. Organisms pierod pie labām pārmaiņām un drīzumā jutīsiet vajadzību pēc meditācijas.  Ja pēc meditācijas  jūtams atslābums, labāk to ieplānot vakarā pirms gulētiešanas, taču tiem, kuriem tā atraisa enerģiju, labāk meditēt no rīta.

Iesācējiem nav jācenšas par varītēm ieņemt lotosa pozu, kas piemērota trenētiem cilvēkiem. Vislabāk meditēt sēdus uz krēsla ar taisnu mugurkaulu, lai būtu brīva enerģijas plūsma. Pozai vēlams būt atvērtai - ar nesakrustotām rokām un kājām. Iesācējiem ieteicams aizvērt acis, lai netraucētu domas par apkartējiem objektiem. Tā kā meditējot nonākam izmainītā apziņas stāvoklī starp nomodu un miegu, sēdus pozīcija palīdzēs neaizmigt.     

Meditēt var gan klusumā, gan ar nomierinošu fona mūziku. Meditēt ērtā, dabiska materiāla apģērbā. Meditācijas laikā atkarībā no ķermeņa reakcijas var palikt karsti vai vēsi, tāpēc vēlams jau iepriekš nolikt tuvumā pledu, segu vai vilnas zeķes.  

Meditācijas laikā var atkārtot un koncentrēties uz afirmācijām – pozitīviem stipriem teikumiem, piemēram, “Mana dzīve ir prieka pilna”, “Manā dvēselē valda miers,” “ Es ar prieku izbaudu savu dzīvi”. Meditējot var izmantot arī patīkamas atmiņas.

Pēc īsas meditācijas uzreiz var doties ikdienas gaitās, taču pēc ilgākas un dziļākas gremdēšanās sevī  nevajadzētu tūlīt sēsties pie auto stūres.                             

Ja prātā nāk nevēlamas domas, var mēģināt uz mirkli aizturēt elpu, un tad tās parasti apstājas, vai arī rīkoties pēc Skārletas principa: par to es padomāšu rīt. No vienas puses domas ir automātiskas, bet no otras – varam izvēlēties: domāt par vasaru vai ziemu. Iesācējiem blakusdomu parādīšanās ir dabisks process, šīs domas jāpieņem, nevajag censties tās apspiest.

 

Elpošanas un koncentrēšanās vingrinājumi pirms meditācijas

Iesaka Indra Melbārde

1.Elpo mierīgi un vienmērīgi, koncentrējot visu uzmanību uz elpošanas procesu. Ieelpojot un izelpojot domā, kurā nāsī vairāk jūtama gaisa plūsma. Koncentrē uzmanību uz brīdi starp ieelpu un izelpu. Pievērs uzmanību visam elpošanas ciklam. Nevajag sev pārmest, ja rodas kādas citas domas un ļaut tām viegli, kā mākoņiem, aizplūst prom.

2. Ērti apsēdies, aizver acis un atslābinies. Ieelpojot skaiti 1 un izelpojot skaiti1. Ieelpojot skaiti 2 un izelpojot skaiti 2. Tā turpini līdz 10 un paslavē sevi, tad atgriezies pie 1. Atkārto vairākas reizes. Ja galvā ienāk citas domas un skaitīšana sajūk, sāc no sākuma.Vingrinājuma laikā viegli smaidi.

3. Ērti apsēdies, aizver acis un atslābinies. Koncentrē uzmanību uz elpošanu, it īpaši nāsu pamatni – sajūti, kā gaiss caur tām ieelpojot ieplūst plaušās, bet, izelpojot, – izplūst. Skaiti katru ieelpu – 1,2,3... un katru skaitli vizualizē. Vēlams turpināt līdz 108. ieelpai.   

Citi raksti

  • 5 iemesli, kāpēc NLP būtu jāmāca skolās

    NLP ir mācība par veiksmīgu cilvēku stratēģijām un tai būtu ierādāma galvenā vieta skolu mācību programmās. Mana pārliecība – ķīmijas formulas, dzejnieku dzimšanas gadi, sinusi un cosinusi ir sekundāra vajadzība jaunam cilvēkam. Primāra vajadzība - dzīves saprašana, mācība par sevi pašu, mijiedarbība ar apkārtējo pasauli utt.

  • Meditācija prāta un sirds mieram

    Cik gan nav dzirdēts, ka neprasme sadzīvot ar stresu un ļaušanās negatīvām emocijām laika gaitā noved pie dažādām slimībām. Savaldīt nevajadzīgas uzmācīgas domas un vairot iekšējo mieru ir iespējams apgūstot meditāciju.

Mūsu klienti